cynamon---podstawa-jesiennej-kuchni - Wyjadaczki - Portal diet - dieta
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cynamon – podstawa jesiennej kuchni

Cynamon gości w naszej kuchni od zarania dziejów. Bez wahania kojarzy nam się z okresem jesienno-zimowym i potrawami przygotowywanymi w tym okresie. Przyprawa ta wykazuje szereg działań prozdrowotnych. Jakie są więc dokładnie zalety stosowania cynamonu?

 

Czym jest cynamon i jaka jest jego historia?

Cynamon jest bardzo aromatyczną przyprawą o słodko-piekącym korzennym smaku i rdzawej barwie.  Dzięki słodkiemu smakowi może zastąpić cukier w naszej kuchni. Świetnie sprawdza się jako dodatek do herbaty, kawy, marmolady, deseru czy kompotu.  Uprawia się go w całym klimacie subtropikalnym. Główna produkcja tej przyprawy odbywa się na Sri Lance. 

Przyprawę tą pozyskuje się z kory cynamonowca, która ówcześnie podlega wysuszeniu.  Najpopularniejsze gatunki cynamonowca to: cynamonowiec kamforowy, cejloński oraz chiński. 

Cynamon na półkach sklepowych może występować w postaci lasek lub proszku.  Jest dość kaloryczną przyprawą bo w 100 g produktu zawiera 247 kalorii.  Należy jednak pamiętać, iż nie spożywamy go w tak dużych ilościach jednorazowo. Zazwyczaj są to ilości rzędu 1 łyżeczka, a ta już dostarczy nam tylko ok. 10 kalorii. Ponadto cynamon jest znakomitym źródłem białka, tłuszczów, węglowodanów, wapnia, magnezu, żelaza oraz witaminy K. 

W czasach starożytnych przyprawa ta była wykorzystywana w procesie mumifikacji. Wzmianki o cynamonie znajdziemy również w Piśmie Świętym.  W starożytności wierzono, iż cynamon wzmacnia ciało, jest pokarmem bogów oraz amuletem zapobiegającym chorobom. Stosowano go do leczenia problemów trawiennych, przeziębień, bólów menstruacyjnych, a także stawów i mięśni. 

Substancje aktywne występujące w cynamonie to: eugenol, aldehyd cynamonowy, kuminol, aldehyd dihydrocynamonowy, terpeny, aldehyd benzoesowy i garbniki. 

Jakie są zalety stosowania cynamonu?

Amerykańska Agencja do spraw Żywności i Leków (FDA) przyznała cynamonowi status GRAD, czyli żywności, którą uważa się za powszechnie bezpieczną.  

Wśród licznych badań naukowych pojawiają się informację, iż stosowanie w naszej kuchni cynamonu może korzystnie wpływać na poprawę insulinowrażliwości tkanek. Badania na zwierzętach wskazują na korzystne zmiany w obrębie funkcjonowania komórek beta trzustki. Cynamon wykazuje szczególne działanie na profil lipidowy i stężenia glukozy. Powyższe działanie szczególnie obserwuje się wśród osób cierpiących na cukrzycę typu 2.  Uważa się, że już 1 g/ dziennie cynamonu może przynieść korzystny efekt.

Cynamon świetnie sprawdza się również w przypadku braku apetytu, kolkach, bólach brzucha, biegunkach, nadkwaśności, dolegliwościach dyspeptycznych oraz wrzodach. Zwiększa on trawienie i przyswajanie pokarmu przez organizm. 

Stanowi bogactwo antyoksydantów i przeciwutleniaczy. Wymiata wolne rodniki i zapobiega starzeniu się. Może zapobiegać powstawaniu nowotworów. Wykazuje działanie hipotensyjne.  

Ekstrakt pochodzący z cynamonu charakteryzuje się działaniem bakteriobójczym szczególnie w przypadku: H. Pylori, E. Coli oraz Salmonella. [5, 8] Cynamon zwalcza pasożyty skóry oraz przewodu pokarmowego. Wykazuje korzystne działanie przy infekcjach skóry np.: kurzajkach lub trądziku.

Mówi się także o tym, że wykazuje działanie dezynfekujące, wzmacniające, rozgrzewające, przeciwzapalne oraz przeciwwirusowe. Cynamon hamuje rozwój drożdżaków oraz pleśni. Stanowi naturalny konserwant chroniąc żywność przed psuciem.  Dzięki właściwościom rozgrzewającym powszechnie uważa się, iż wspomaga proces odchudzania przyspieszając przy tym metabolizm. 

Przyprawę tą uważa się za pomocną w zapobieganiu chorobie Alzheimera oraz Parkinsona, ze względu na korzystny wpływ cynamonu na funkcje poznawcze.

Można stosować go miejscowo znieczulająco. Łagodzi bóle mięśni, stawów, nerwobóle, bóle menstruacyjne oraz migreny. Cynamon wzmacnia układ immunologiczny oraz pracę serca.  Wzmaga ukrwienie narządów oraz dopływ do mózgu krwi.  Oddziałuje to na lepszą pamięć i koncentrację. Wpływa korzystnie na krzepliwość krwi. 

O cynamonie mówi się również, iż wpływa na pobudzenie wydzielania estrogenów. Z tego względu uważa się go za afrodyzjak, który działa głównie na kobiety.

Przeciwwskazania do stosowania

Mimo ogromnego wachlarza zalet cynamonu nie będzie on wskazany dla każdego. Przede wszystkim bezwzględnie poleca się unikanie cynamonu osobom, które posiadają alergię, bądź nadwrażliwość na tą przyprawę. Nie poleca się go również osobom, które cierpią na dolegliwości pęcherzyka żółciowego oraz kamicę nerkową. Cynamon zawiera w swoim składzie eugenol, którego Ci pacjenci powinni szczególnie unikać. Egenol może wpływać na żółć zmieniając jej właściwości odpowiedzialne za trawienie tłuszczów. Mówi się o tym, iż cynamonu również powinny unikać kobiety w ciąży ze względu na ryzyko przedwczesnego porodu oraz osoby ze skłonnością do krwotoków.

Bibliografia:

1.KULCZYŃSKI, B.; GRAMZA-MICHAŁOWSKA, A. Cynamon-właściwości prozdrowotne. Przemysł Spożywczy, 2016, 70.6: 40-43.

2. EKIERT, K.; DOCHNIAK, M. Superfoods–idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 2015, 5.4: 401-408.

3. WANG, Jeff G., et al. The effect of cinnamon extract on insulin resistance parameters in polycystic ovary syndrome: a pilot study. Fertility and sterility, 2007, 88.1: 240-243.

4. GONZALES, Gustavo F., et al. Effect of Lepidium meyenii (Maca), a root with aphrodisiac and fertility-enhancing properties, on serum reproductive hormone levels in adult healthy men. Journal of endocrinology, 2003, 176.1: 163-168.

5. ROTTERDAM ESHRE/ASRM‐SPONSORED PCOS CONSENSUS WORKSHOP GROUP. Revised 2003 consensus on diagnostic criteria and long‐term health risks related to polycystic ovary syndrome (PCOS). Human reproduction, 2004, 19.1: 41-47.

6. ANDERSON, Richard A. Chromium and polyphenols from cinnamon improve insulin sensitivity: plenary lecture. Proceedings of the Nutrition Society, 2008, 67.1: 48-53.

7. GEORGE, Roshni C.; LEW, John; GRAVES, Donald J. Interaction of cinnamaldehyde and epicatechin with tau: implications of beneficial effects in modulating Alzheimer’s disease pathogenesis. Journal of Alzheimer’s Disease, 2013, 36.1: 21-40.

8. SZTABA, Dagmara. Barwa szafranu, aromat cynamonu, smak kaparów–właściwości lecznicze biblijnych przypraw. Farm. Pol, 2009, 65.1: 29-40.

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved