Czy można przygotować obiad w mniej niż 20 minut? Wyjadaczki.pl
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Czy można przygotować obiad w mniej niż 20 minut?

Bardzo często chcielibyśmy zacząć prawidłowo się odżywiać, a jedyne co nas powstrzymuje to myśl, że przygotowywanie zdrowych posiłków, szczególnie obiadu jest czasochłonne. Nic bardziej mylnego!

Przygotowanie pysznego i zdrowego obiadu w w mniej niż 20 minut w czasach, kiedy każda upływająca minuta jest tak naprawdę na wagę złota jest jak najbardziej możliwe. Zobacz w jaki sposób możesz tego dokonać.

W jaki sposób przygotowywać posiłki szybko, smacznie i zdrowo?

Zaplanuj swój jadłospis. W wolnej chwili usiądź i zaplanuj swoje posiłki. Przemyśl co masz w lodówce, co musisz dokupić i sporządź listę zakupów. Nie jest koniecznym planowanie od razu posiłków na cały tydzień. Świetnym rozwiązaniem jest również planowanie posiłków na dwa lub trzy dni do przodu.

Przygotowanie listy zakupów pozwoli nam uniknąć zakupu zbyt dużej ilości artykułów spożywczych. Bardzo często robiąc zbyt duże zakupy produkty pozostają w naszej lodówce niewykorzystane, tracą swoją datę przydatności i niestety jesteśmy zmuszeni wyrzucić je do kosza. Planując co będziemy jeść oraz co potrzebujemy do wykonania danego dania możemy takiej sytuacji uniknąć. Mimo wszystko jednak warto zabezpieczyć się w produkty o dłuższym terminie przydatności jak kasza, makaron oraz ryż. Ponadto warto posiadać w zamrażalniku warzywa. Nigdy nie wiadomo kiedy pojawi się sytuacja kryzysowa, a z tych produktów możemy szybko wyczarować pyszny i zdrowy obiad.

Organizacja w domu

Pamiętaj o tym, że zawartość Twojej lodówki ma ogromne znaczenie w procesie odchudzania. Jeśli w lodówce będziemy posiadać wysokoprzetworzoną, kaloryczną żywność to z pewnością po nią sięgniemy. Dlatego ważne jest to, aby podczas zakupów sięgać po naturalne i zdrowe produkty o jak najkrótszym składzie. Dostarczą nam one więcej wartości odżywczych, a także witamin i składników mineralnych.

Podczas rozpakowywania zakupów staraj się układać je w sposób zorganizowany i widoczny dla Ciebie. Skróci to czas poszukiwania składników do wykonania obiadu. Produkty spożywcze, szczególnie warzywa i owoce możesz od razu umyć, pokroić oraz poporcjować. W sklepach znajduje się również szeroki asortyment już umytych produktów. Aby skrócić czas obróbki wstępnej surowców możesz śmiało sięgać po taką alternatywę.

Indywidualne potrzeby

Podczas planowania uwzględnij także swoje możliwości kulinarne, preferencje smakowe oraz czas jakim dysponujesz danego dnia. Podczas ciężkiego dnia, gdy czasu masz naprawdę niewiele możesz wykorzystać dany artykuł spożywczy kilkukrotnie, np. z kaszy jaglanej na śniadanie możesz przygotować budyń z dodatkiem owoców, następnie możesz dodać ją do obiadu jako dodatek do mięsa i warzyw, a na kolację przygotować sałatkę z jej udziałem. Innym świetnym przykładem są strączki, z których możesz przygotować zupę, sałatkę oraz danie główne. Natomiast mięso możesz upiec do obiadu, obłożyć nim kanapkę lub przygotować z nim sałatkę. Takich produktów jest naprawdę wiele.

Nie rzucaj się od razu na bardzo ambitne przepisy. Dobieraj je w sposób intuicyjny oraz dostosuj je do swoich umiejętności. Zbyt wyszukany przepis może skończyć się fiaskiem jako niezrealizowany. Pamiętaj, że nie od razu Rzym zbudowano. Wybierając przepisy postaw na sezonowe warzywa i owoce. Sięgając po produkty łatwo dostępne w danym okresie zdecydowanie ułatwisz sobie przygotowywanie posiłków. Pamiętaj również o tym, aby przed przystąpieniem do gotowania przeczytać dokładnie przepis i upewnić się, czy na pewno posiadamy w kuchni wszystkie potrzebne do jego wykonania składniki. W przypadku jeśli zaczniemy gotować, a okaże się, że jakiegoś artykułu nam brakuje czas przygotowywania obiadu znacząco się wydłuży. 

Dania jednogarnkowe

Świetną i szybką alternatywą na obiady są dania jednogarnkowe. Zazwyczaj do wykonania takiego posiłku potrzebujemy: warzyw, mięsa, dodatku tłuszczowego oraz źródła węglowodanów, najczęściej w postaci: kaszy, ryżu bądź makaronu. Wszystko gotuje się w jednym naczyniu, co zdecydowanie usprawnia proces przygotowywania posiłku. Ponadto do dania jednogarnkowego zazwyczaj możesz użyć niewykorzystane wcześniej artykuły spożywcze z lodówki. 

Planowanie

Pamiętaj również o tym, że nie musisz codziennie gotować nowego obiadu. Możesz przygotować go na dwa, a nawet trzy dni. Przygotowane posiłki poporcjuj oraz przechowuj w niskiej temperaturze. FoodSafiety.gov na swoim portalu opublikował informacje, iż przechowywanie w lodówce takich produktów jak: ugotowany makaron, ryż, mięso oraz warzywa jest bezpieczne przez 3 dni. Do porcjowania posiłków możesz wykorzystać specjalne pojemniki do żywności. Ułatwi Ci to przechowywanie gotowego dania, a także umożliwi Ci zabranie posiłku w inne miejsce, na przykład: do szkoły czy pracy.

Inną alternatywą może być przygotowywanie posiłków dzień wcześniej, na przykład wieczorem. 

Przygotowując swoje posiłki myśl o nich zadaniowo. Pamiętaj, aby rozpoczynając przygotowywanie posiłku zacząć od elementu, który jest najbardziej czasochłonny, jak np.: pieczenie mięsa. Postaw najpierw na jego obróbkę wstępną, wstaw do piekarnika i zajmij się w tym czasie kolejnymi zadaniami. Podczas gdy gotujesz kaszę nie musisz stać i obserwować jej cały czas. W tym czasie zajmij się kolejnym zadaniem, na przykład: krojeniem warzyw.

Przyrządzając produkt, który wymaga dłuższego czasu gotowania np.: nasiona roślin strączkowych możesz ugotować je od razu w większej ilości. Następnie ugotowane strączki możesz poporcjować i zamrozić. Tak przygotowany produkt możesz wyciągnąć z zamrażalnika podczas kolejnego gotowania skracając tym samym czas jego przygotowywania. Zamrożona cieciorka od momentu wyciągnięcia z zamrażalnika powinna być gotowa w 10 minut.

Podczas przygotowywania posiłków nie rozpraszaj się, nie oglądaj telewizji, czy nie rozmawiaj przez telefonu. Takie działanie może cię odciągać od zadania i dawać złudne wrażenie, iż przygotowanie posiłku trwa dłużej.

Ponadto staraj się zawsze zachowywać porządek w kuchni. Poukładane rzeczy zdecydowanie zwiększą Twoją wydajność oraz sprawność przygotowywania posiłku.

Bibliografia:

1. HAJKIEWICZ M. Jak gotować szybko i zdrowo? 5 sprawdzonych sposobów dla zabieganych. WIEM-CO-JEM.PL, 2016
2.https://michalwrzosek.pl/dieta/jesc-zdrowo-tracac-czasu-kuchni/ [Dostęp na: 07.09.2021] 3.https://www.agamasmaka.pl/2019/10/jak-oszczedzac-czas-i-pieniadze-w-kuchni.html [Dostęp na: 07.09.2021]

Udostępnij

Leave a comment

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved