Kalkulator PPM i CPM - Wyjadaczki - Odchudzanie | Jadłospisy | Dieta | Porady Blog
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kalkulator PPM i CPM

Kalkulator PPM- co kryje się za tą tajemniczą nazwą?

PPM to nic innego jak skrót od wyrażenia: Podstawowa Przemiana Materii.

Nasz kalkulator, który oblicza PPM mówi nam jaką ilość energii z kalorii należy dostarczyć organizmowi w ilości podstawowej, bez jakiejkolwiek aktywność fizycznej, np. leżąc i się nie ruszając.

Podstawowa przemiana materii – jak sama nazwa wskazuje – jest to najniższy poziom przemian metabolicznych, który zaspokoi utraty energii z podstawowych procesów życiowych, w optymalnych warunkach życia. Poprzez podstawowe procesy życiowe powinniśmy mieć na myśli  oddychanie, pracę serca, krążenie krwi, wzrost komórek, tkanek, czynność wydalniczą i wydzielniczą, utrzymanie stałej temperatury ciała, zachowanie prawidłowej gospodarki hormonalnej oraz pracę układu nerwowego. 

Wartość PPM jest zależna od płci, wieku, masy ciała, wzrostu, stanu fizjologicznego (np. ciąża), stanu zdrowia oraz stanu odżywienia, aktywności hormonów oraz czynników genetycznych.

Jakie kalkulatory możemy spotkać?

W Internecie możemy się spotkać z różnymi wzorami na podstawową przemianę materii. 

Są to:

  • wzór Mifflina
  • wzór Harrisa-Benedicta
  • wzór Cunninghama
  • wzór Katch-McArdle

Biorą one pod uwagę różne składowe, mając również swoje stałe liczby, jednakże wyniki z różnych wzorów dla tej samej osoby są podobne, ale nie identyczne. Według nas najlepszą opcją jest wyliczenie średniej z wyników poszczególnych wzorów. Ten wynik da nam najlepszy pogląd na PPM danej osoby.

Jednym z najczęściej popełnianych błędów w odchudzaniu, który skutkuje ponownym zwiększeniem masy ciała jest schodzenie z ilością kalorii poniżej wartości PPM, szczególnie u osób, które mają prawidłowy wynik BMI . Popełniając ten błąd i świadomie zaniżając ilość przyjmowanych kalorii bardzo często doprowadzamy się do tak  zwanyego efekt jojo, czyli powrotu masy ciała, a nawet jej zwiększeniu w stosunku do tej, z której startowaliśmy.

Mamy wynik… i co dalej?

W zależności od aktywności fizycznej, stylu życia oraz wieku, PPM może stanowić od 45% do nawet 70% całkowitego zapotrzebowania energetycznego naszego organizmu. Mając wynik wiemy ile minimalnie powinniśmy spożywać kalorii i poniżej jakiej ilości nie powinniśmy schodzić, jeśli decydujemy się na samodzielny wybór diety.

Całkowita przemiana materii

Całkowita przemiana materii (CPM) to dobowy wydatek energetyczny, pokrywający całość energii niezbędnej do codziennego funkcjonowanie. Na CPM składa się podstawowa przemiana materii, czyli parametr, który masz już wyliczony oraz ponadpodstawowa przemiana materii – na którą składają się: 

  • praca fizyczna
  • praca umysłowa
  • trawienie i wchłanianie pokarmów. 

Obliczając CPM mnożymy wynik PPM przez współczynnik aktywności fizycznej- zależy on od trybu życia, a odpowiednio wynosi:

1,2
1,4
1,6
1,75
1,9

osoba leżąca, nieaktywna fizycznie w ogóle

osoba mało aktywna, prowadząca głównie siedzący tryb życia, aktywność nie częściej niż raz w tygodniu

osoba o umiarkowanej aktywności fizycznej, u której aktywność fizyczna pojawia się od 3 do 5 razy w tygodniu

osoba która uprawia sport codziennie, prowadzi aktywny tryb życia

osoba pracująca fizycznie oraz ćwicząca wyczynowo

Dieta redukcyjna powinna pokrywać około 80% całkowitej przemiany materii ( CPM ), ale nie powinna schodzić poniżej wartości podstawowej przemiany materii ( PPM ).

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved