Kiszonki - dlaczego powinny znaleźć się na Twoim talerzu ?
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kiszonki – dlaczego powinny znaleźć się na Twoim talerzu ?

Kiszonki mają znaczenie

Kiszonki to często przez nas niedoceniany i zapomniany artykuł spożywczy. Goszczą one od wieków w kuchniach naszych prababć, babć i mam. Na szczęście moda na spożywanie ich wraca. To bardzo dobra informacja, gdyż kiszonki mają szereg korzystnych właściwości, Ich zastosowanie jest ogromne. Jakie mają wartości odżywcze? Jak działają na organizm? Jak możemy je wykorzystać? Jakie znamy ciekawostki na ich temat? Na te wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź w naszym tekście poniżej.

Jakie produkty nadają się do kiszenia i co możemy z nich przygotować?

Kiszonki są to produkty spożywcze poddane długiemu okresowi fermentacji. Cukry występujące w fermentowanych produktach są rozkładane do kwasu mlekowego. Dzięki jego obecności artykuły spożywcze nie psują się tak szybko (ze względu na zatrzymanie gnicia). Dzięki temu data przydatności do spożycia się wydłuża. W trakcie procesu fermentacji powstaje również kwas octowy oraz w niewielkiej ilości alkohol, które wpływają na charakterystyczny smak i zapach kiszonych produktów.

Ukisić możemy wiele artykułów spożywczych, m.in.: ogórki, kapustę, ziarna soi, oliwki, patisony, kalafiora, cebulę, paprykę, czosnek, grzyby, chleb, mleko, pomidory, cukinię, buraki, kukurydzę, śliwki, jabłka i wiele innych. A później cieszyć się nimi w jesienno-zimowe dni! Dzięki szerokiemu ich zastosowaniu możemy z nich przygotować wiele rzeczy, np.: soki, kimchi, kombuchę, surówki, bigosy, zupy, potrawy wigilijne, paszteciki lub tartę.

Należy również podkreślić, iż kiszonki możemy nazywać mianem polskich superfoods, czyli artykułów bogatych w korzystne dla naszego zdrowia właściwości odżywcze.

Kiszonki - właściwości odżywcze

Kiszonki należą do produktów dobrze przyswajalnych, niskokalorycznych i szczególnie poleca się ich spożywanie cukrzykom, osobom przebywającym na dietach redukcyjnych, A także po antybiotykoterapii. Takie właściwości kiszonki zawdzięczają procesowi kiszenia, w którym zawartość wody się zwiększa, a zawartość węglowodanów maleje. Za przykład możemy przyjąć miseczkę kapusty kiszonej lub jednego ogórka o średniej wielkości. W takiej porcji wartość energetyczna to tylko około 12 kalorii. 

W kiszonych artykułach kryje się również bogactwo błonnika, kwasu mlekowego, acetylocholiny, witamin i składników mineralnych. W wyniku kiszenia artykuły spożywcze są wzbogacane szczególnie w witaminy z grupy B, ponadto kwaśne środowisko korzystnie wpływa na utrzymanie stabilności witaminy A oraz C. W  kiszonkach bez wątpienia znajdziemy również źródło witaminy K, witaminy E, magnezu, potasu, wapnia i żelaza. 

Cenne właściwości kiszonych produktów znajdziemy również w ich soku. Na skutek przenikania składników odżywczych. Walory odżywcze kiszonych produktów podnoszą także artykuły które dodajemy do ich kiszenia, jak np.: ziele angielskie, liść wiśni, koper,  liść jałowca i wiele innych. 

Najlepszym wyborem jest sięganie po kiszonki w postaci surowej, czyli np.: surówek. W takiej formie dochodzi do najmniejszych strat ich cennych właściwości, które podczas np.: procesu ogrzewania mogą się zmniejszyć.

Kiszonki - wpływ na organizm

Dodatkowym atutem kiszonych produktów są wcześniej wspomniane bakterie fermentacji mlekowej, które nie tylko wpływają na trwałość produktu. Oddziałują na mikroflorę przewodu pokarmowego, działając jak naturalny probiotyk. Dzięki ich obecności trawienie i wchłanianie ulega usprawnieniu, a bakterie gnilne nie rozwijają się. Kwas mlekowy ponadto ułatwia oczyszczanie organizmu, poprawia naszą odporność, obniża cholesterol, ułatwia utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej, a także bierze udział w syntezie niektórych witamin z grupy B oraz K. Witaminy te wpływają na układ nerwowy, uczestniczą w procesie przemiany materii, produkcji płytek krwi, syntezie hormonów płciowych, kortyzolu, insuliny i tyroksyny. 

Za kolejny atut kiszonek możemy uznać obecność błonnika pokarmowego, który wpływa korzystnie na perystaltykę naszych jelit, wiąże toksyny, zmniejsza uczucie głodu, zapewnia sytość, zapobiega występowaniu zaparć i usuwa nadmiar cholesterolu z naszego organizmu. Kiszone produkty zapobiegają także wahaniom wahaniom glikemii.

Powszechnie uważa się, iż kiszone produkty wywierają również korzystny wpływ w problemach żołądkowych, zespole jelita drażliwego, chorobie wrzodowej, redukują zgagę i niestrawności.

Obecna acetylocholina w kiszonych produktach wpływa na ciśnienie krwi, tworzenie się impulsów nerwowych, korzystnie oddziałuje na pamięć i koncentrację, wspomaga perystaltykę jelit oraz korzystnie oddziałuje na pracę naszego serca.

Duża zawartość witamin przeciwutleniających (A, C, E) wpływa na zapobieganie starzeniu się organizmu i poprawia kondycję skóry, włosów oraz paznokci. Dodatkowo wpływa korzystnie na wzrok,  a także układ krążenia, działa przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie. Ponadto kiszonym produktom przypisuje się również wpływ przeciwnowotworowy. Szczególnie podkreśla się tu rolę kiszonych produktów z kapusty na nowotwór żołądka, pęcherza moczowego i prostaty. 

Dzięki zwiększonej przyswajalności wapnia i żelaza zapobiegają lub wspomagają proces leczenia osteoporozy, osteopenii i anemii.

Kiszone artykuły i ich soki dzięki zawartości witamin i składników mineralnych wpływają także na redukcję objawów spożytego alkoholu, czyli tzw. “kaca”

Kto powinien unikać kiszonek?

Osoby cierpiące na niewydolność nerek oraz nadciśnienie tętnicze w swojej diecie powinny znacznie ograniczyć produkty kiszone ze względu na wysoką zawartość soli. 

Kiszone produkty powinny w swojej diecie wyeliminować osoby cierpiące na alergie, bądź nadwrażliwości na konkretny produkt, np.: pomidory lub ogórki – są one tak samo niebezpieczne w formie kiszonej, jak i surowej.

Należy również pamiętać, iż kiszonki, szczególnie te kapustne mogą działać gazotwórczo.

Kiszonek powinny wystrzegać się również osoby u których występują problemy z układem trawiennym.

Czym różnią się artykuły kiszone, a kwaszone? Jakie wybierać?

Wybierając się na zakupy zawsze zwracaj uwagę na etykietę produktu. Artykuł kiszony to nie to samo co kwaszony! Produkty kwaszone często są wzbogacane o sztuczne dodatki oraz cukier, których w diecie należy unikać. Pamiętaj również, że kiszonki możesz w łatwy i szybki sposób wykonać sam w domu.

Jeśli jednak zdecydujesz się na ich zakup w sklepie zwróć również uwagę na rodzaj opakowania. Największą ilością składników odżywczych cieszą się te “z beczki”, natomiast w foliowych opakowaniach często dochodzi do przegrzania i utraty cennych właściwości.

Detox - pamiętaj o kiszonkach

W diecie detox bardzo ważną rolę odgrywają kiszonki. Powinny one być spożywane w chociaż jednym posiłku.

Jeśli interesuje Cię taki detox możesz zajrzeć do naszego sklepu: https://wyjadaczki.pl/shop/

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved