Pigwa - jesienny symbol - Wyjadaczki - Odchudzanie | Jadłospisy | Dieta | Porady
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pigwa – jesienny symbol

Syropy, nalewki oraz soki z owoców pigwy są znane chyba nam wszystkim. Oprócz walorów smakowych pigwa posiada w sobie szereg korzystnych właściwości dla naszego organizmu. Co kryje w sobie ten popularny owoc i czy warto go włączyć do diety przeczytasz w tym artykule!

Charakterystyka i zastosowanie

Ten wdzięczny artykuł spożywczy możemy spotkać często pod nazwą “polska cytryna”, kształtem przypomina on jabłka oraz gruszki. Przydomek “kwaśnej cytryny” zawdzięcza swojemu gorzko-kwaśnemu smakowi. Jest chętnie uprawiany, a jego owocami możemy cieszyć się już w październiku. W starożytnej grecji uważany był za afrodyzjak.

Owoce pigwy rosną na niewielkim krzewie. Czasami jeden owoc pigwy może ważyć nawet kilogram! Jednak przeciętna ich waga waha się w granicach 100 – 200 gramów. Po zbiorach należy przechowywać owoc w domu, do momentu uzyskania żółtej
barwy. Nie rekomenduje się trzymania owoców pigwy z jabłkami, gdyż przechodzą one silnym aromatem pigwy i stają się mniej smakowite.

Odmian tego krzewu jest wiele. Krzewy różnią się bowiem wyglądem, wielkością i sposobem uprawy. Do najpopularniejszych odmian zaliczamy: Pigwa wielkoowocowa Champion, Pigwa wielkoowocowa Konstantynopol, Pigwa wielkoowocowa Portugalia, Pigwa wielkoowocowa Lescovar, Pigwa wielkoowocowa Vranja i Pigwa wielkoowocowa z Mołdawi.

Pigwa posiada bardzo szerokie zastosowanie kulinarne. W surowym stanie nie należy do najbardziej smakowitych przekąsek i nie powinno się jej w takiej formie spożywać. Jednak podczas obróbki termicznej zyskuje słodszy smak. Z owocu tego możemy przygotować: nalewki, syropy, soki, konfitury, dżemy, herbatki, galaretki i przetwory. Pigwa cechuje się bogactwem wartości odżywczych, witamin i składników mineralnych.

Wartość odżywcza i właściwości zdrowotne

Pigwa w 100 g produktu zawiera tylko 57 kalorii, 0,1 g tłuszczów, 0,4 g białka oraz 15,3 g węglowodanów. W tym owocu kryje się ogrom korzystnych właściwości dla naszego zdrowia. Znajdziemy tu spore pokłady witaminy C, fosforu, potasu, magnezu, wapnia oraz żelaza, które wpływają korzystnie na odporność naszego organizmu, zmniejszając ryzyko infekcji, przeziębień oraz grypy. Sok z pigwy rekomendowany jest często na kaszel. Pigwa działa przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybiczo.

Ponadto wpływa korzystnie na leczenie anemii, niedokrwistości, chorób układu krążenia, na poprawę stanu żył i tętnic w naszym organizmie, obniżenie poziomu cholesterolu oraz cukru we krwi.

Dzięki obecności garbników, pektyn i aminokwasów korzystnie wpływa na stan skóry, utrzymując odpowiednie jej nawilżenie oraz przyspieszając jej odnowę. Dodatkowo przyspiesza gojenie się ran oraz podrażnień. Owoce pigwy korzystnie oddziałują na przewód pokarmowy. Niwelują niestrawności, wymioty, biegunki, stany zapalne w obrębie brzucha oraz zgagę. Poprawiają pracę wątroby oraz trawienie. Poleca się również spożywanie jej wśród osób z refluksem żołądkowo-przełykowym i nieżytem żołądka. Często stosowana jest również na poprawę apetytu. Nasiona pigwy działają jednak przeczyszczająco.

Dodatkowym atutem pigwy jest wpływ na przyspieszenie przemiany materii. Szczególne znaczenie może to odgrywać dla osób przebywających na dietach redukcyjnych. Obecność polifenoli korzystnie wpływa na zmniejszenie ryzyka występowania nowotworów, a pektyny wspomagają usuwanie toksyn z organizmu oraz metali ciężkich.

Dzięki wymiataniu wolnych rodników zapobiega starzeniu się organizmu. Pigwa korzystnie wpływa na zmniejszenie zmęczenia psychofizycznego oraz radzenie sobie ze stresem. W pigwie znajdziemy także bogactwo kwasów organicznych (kwas jabłkowy,
cytrynowy oraz winowy), cukry (glukozę, fruktozę oraz sacharozę), miedź, nikiel, glin, mangan, bor, tytan, witaminy z grupy B (B2, B6 i B9- kwas foliowy) oraz witaminę A.

Przeciwwskazania

Nie poleca się spożywania jej osobom z alergią, bądź nadwrażliwością na ten artykuł spożywczy. Ponadto ostrożność w stosowaniu jej poleca się osobom pracującym “głosem” oraz nauczycielom ze względu na drażniące działanie pigwy na krtań

Owoc ten jest niestety często niedoceniany. Pomimo tego, iż nie nadaje się on do spożycia w formie surowej to w formie przetworzonej kryje w sobie szereg cennych właściwości dla naszego zdrowia. Dlatego warto włączyć do naszego menu właście pigwę!

Bibliografia:

1.https://www.izielnik.pl/blog/pigwa-jak-wyglada-jakie-ma-wlasciwosci-i-przeciwwskazania

2. https://www.target.com.pl/porady-i-inspiracje/poradniki/dlaczego-pigwa-nazywana-jest-polsk
a-cytryna/ 

3. https://schroniskobukowina.pl/blog/pigwa-wlasciwosci-ktore-w-sobie-ma


4. https://www.drmax.pl/blog-porady/pigwa-pospolita-wlasciwosci-lecznicze

5. https://www.familie.pl/artykul/Pigwa-witaminowa-bomba-PRZETWORY-z-pigwy,16666,1.ht
ml 

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved