Racjonalne podejście do diety bezmięsnej - moda na fleksitarianizm
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Racjonalne podejście do diety bezmięsnej – moda na fleksitarianizm

Dodaj tu swój tekst nagłówka

Powszechnie wiadomo, że stosowanie diet bezmięsnych niesie ze sobą wiele korzyści dla naszego zdrowia, jak również dla stanu naszej planety. Dla wielu osób, które były do tej pory na diecie konwencjonalnej, której podstawę stanowi mięso, przejście na dietę wegetariańską, a tym bardziej na dietę wegańską, może okazać być dużym wyzwaniem.

Rozwiązaniem dla osób chcących zadbać o stan swojego zdrowia, nie rezygnując całkowicie z mięsa, a przy tym zależy im jednocześnie na dobrostanie środowiska naturalnego, jest dieta fleksitariańska.

Czym jest dieta fleksitariańska?

Nazwa tej diety powstała z połączenia angielskiego odpowiednika słowa elastyczny, czyli „flexible” i słowa „wegetarianizm”. Oddaje ona całkowicie jej główne założenia, czyli po prostu wdrożenie zdrowszych nawyków żywieniowych poprzez zmniejszenie ilości mięsa w diecie, bez konieczności trzymania się trudnych w utrzymaniu w dłużej perspektywie zasad i reguł.

Podstawę jadłospisu dla diety fleksitariańskiej stanowią wartościowe odżywczo roślinne produkty żywieniowe, w tym pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona, pestki, orzechy oraz kluczowe źródło białka i tym samym podstawa diety, czyli nasiona roślin strączkowych.

Ogólna zasada stosowania diety fleksitariańskiej opiera się na ograniczeniu spożycia produktów odzwierzęcych w codziennym jadłospisie, tak więc będąc na takiej diecie możemy sobie od czasu do czasu pozwolić na spożycie mięsa, nabiału czy jaj jednak podstawę diety stanowią produkty roślinne.

O fleksitarianizmie często mówi się jako o stylu życia. Nie ma na ten moment konkretnych wytycznych co do ilości mięsa, jaką mogą spożywać fleksitarianie, co daje dużą swobodę, w odróżnieniu od typowych diet restrykcyjnych. Dzięki czemu unikamy powielania utartych schematów, prowadzących często do zaburzeń odżywiania oraz zmniejszamy ryzyko wystąpienia niedoborów pokarmowych.

Najlepiej jest zadbać o to, aby na co dzień nasza dieta obfitowała w produkty roślinne, a mięso i inne produkty odzwierzęce były spożywane okazjonalnie, aby były dobre jakościowo.

Jaki jest jej wpływ na zdrowie?

Warto tylko spojrzeć na naszą Piramidę Zdrowego Żywienia, gdzie mięso znajduje się w górnej jej części. Im wyżej dany produkt znajduje się w piramidzie, tym powinno go być mniej w naszej codziennej diecie. Podstawą piramidy są warzywa i owoce. Nie ma więc wątpliwości, że jest to dieta oddziałująca w pozytywny sposób na stan naszego zdrowia.

Co istotne, eksperci w dziedzinie żywienia rekomendują stosowanie takiej diety. Jak pokazują wyniki badań, stosowanie diety ograniczającej, a nawet wykluczającej mięso i produkty odzwierzęce z jadłospisu na rzecz większego spożycia produktów roślinnych, może przyczynić się do zmniejszenia o połowę ryzyka wystąpienia otyłości. Może nas również uchronić przed chorobami sercowo-naczyniowymi, nowotworami, nadciśnieniem tętniczym oraz chorobami o podłożu zapalnym i autoimmunologicznym.

Czy stosowanie takiej diety ma sens?

Coraz więcej dylematów moralnych pojawia się w naszej świadomości jako konsumentów w kontekście skutków etycznych stosowania konwencjonalnej diety bogatej w mięso. Znaczenie ma tutaj zarówno fakt zabijania zwierząt, jak również obciążenie środowiskowe jakie niesie ze sobą produkcja mięsa na cele konsumpcyjne, która wiąże się ze znaczną emisją gazów cieplarnianych do atmosfery. Dodatkowo, znaczenie ma również zużycie wody pozyskiwanej do produkcji mięsa.

Patrząc pod względem skutków etycznych oraz ekologicznych, już samo ograniczanie mięsa w naszej diecie niesie ze sobą ogromne wielowymiarowe korzyści, dlatego tak ważne jest promowanie korzyści płynących ze stosowania diety fleksitariańskiej.

Badania wskazują, że stosowanie diet roślinnych może się wiązać z ryzykiem wystąpienia niedoborów składników pokarmowych, w tym żelaza, witaminy B12, jodu, wapnia, z tego względu zbilansowanie diet bezmięsnych lub prawie bezmięsnych może być trudniejsze w porównaniu do konwencjonalnych diet.

Jednak wszystko jest kwestią zadbania o różnorodność składników pojawiających się w naszym menu i opieranie się na produktach niskoprzetworzonych, które będą najbardziej odżywcze i wartościowe żywieniowo.

W tym aspekcie nieoceniona może się okazać pomoc dietetyka, zwłaszcza jeżeli dopiero zaczynamy naszą przygodę ze stosowaniem diet ograniczających mięso. 

Przejście na dietę fleksitariańską otwiera nas na nowe nieznane dotąd smaki. Stosowanie diety fleksitariańskiej poszerzy również naszą wiedzę kulinarną.

 

Podsumowując, warto stosować dietę fleksitariańską i będzie to dieta przynosząca ogromne korzyści zarówno w przypadku osób zdrowych, jak i osób zmagających się różnorodnymi problemami zdrowotnymi. Dieta fleksitariańska może okazać się dietą przyszłości i rozwiązaniem na powszechne problemy zdrowotne. Może nas też wspomóc w dążeniu o poprawę stanu środowiska naturalnego.

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved