Właściwości i wartości odżywcze kasz Wyjadaczki.pl
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Właściwości i wartości odżywcze kasz

Na sklepowych regałach znajduje się ogromny wybór kasz. Wszystkie wydają się być interesujące, ale często przeciętny konsument nie wie co one kryją w sobie. Czy są dla niego odpowiednie? Jakie kryją walory? Kto powinien jaki rodzaj kaszy spożywać? A jakiego unikać? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziesz w poniższym artykule, w którym znajduje się opis kaszy gryczanej, kuskus, bulgur, jęczmiennej perłowej oraz pęczak.

Kasza gryczana

Surowiec ten pozyskuje się z ziaren gryki i występuje w dwóch postaciach – prażonej i niepalonej. Większą wartością odżywczą cechuje się ta druga, gdyż w wyniku obróbki podczas prażenia ginie część witamin. Kaszę gryczaną możemy również podzielić na kaszę grubą i łamaną. Łamaną cechuje jaśniejsza barwa. Ponadto kasza gryczana prażona cechuje się wyraźniejszym smakiem w porównaniu z kaszą gryczaną niepaloną, który nie każdemu odpowiada.

Kasza gryczana w 100 g produktu zawiera 344 kalorie i stanowi świetne źródło białka, którego w swoim składzie zawiera od 10-16%. Białko to jest lepiej przyswajalne przez organizm niż białko pochodzące ze zbóż, zbliżone do tego pochodzącego ze strączków.

Stanowi ponadto źródło lizyny, czyli aminokwasu egzogennego, który musi być dostarczony z pożywieniem, gdyż organizm nie potrafi go sam syntetyzować. Lizyna korzystnie wpływa na budowę białek w naszym organizmie oraz działa korzystnie na naszą psychikę. Dodatkowo 100 g kaszy gryczanej pokrywa dzienne zapotrzebowanie na aminokwasy egzogenne w diecie człowieka. W kaszy gryczanej nie znajdziemy glutenu, dzięki czemu świetnie nadaje się dla osób z celiakią oraz nadwrażliwością na ten składnik.

W kaszy gryczanej natomiast znajdziemy bogactwo błonnika, który korzystnie będzie wpływać na regulację rytmu wypróżnień, perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, obniżenie poziomu cholesterolu, wiązanie wolnych kwasów żółciowych, obniżenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych i zapobiega wahaniom cukru we krwi. Indeks glikemiczny kaszy gryczanej wynosi 54, dlatego poleca się jej spożycie cukrzykom.

Kasza kuskus

Kasza ta pozyskiwana jest z pszenicy durum i stanowi świetną alternatywę dla osób żyjących w ciągłym biegu, ponieważ jej przygotowanie zajmuje tylko kilka minut. W krajach muzułmańskich stanowi symbol bogactwa i wielkiego szczęścia.

W 100 g produktu wartość odżywcza wynosi 376 kcal i cechuje się niewielką zawartością tłuszczu. Stanowi ona świetne źródło witamin z grupy B, które przeciwdziałają anemii, miażdżycy, oddziałują na prawidłowy metabolizm, wspomagają układ nerwowy oraz poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci. Cechuje się szczególnie wysoką zawartością witaminy B9, czyli kwasu foliowego, który jest rekomendowany dla kobiet w ciąży oraz starających się o dziecko.

Ponadto kuskus w swoim składzie zawiera wiele składników mineralnych jak: fosfor, miedź, cynk, selen, magnez oraz mangan, które wpływają na to, iż kasza ta jest polecana osobom z niedokrwistością, kobietom borykającym się z zespołem napięcia przedmiesiączkowego, depresją i osobom żyjącym w dużym stresie. Magnez zawarty w kuskusie korzystnie wpływa na pracę mózgu i koncentrację. Natomiast obecność miedzi, selenu manganu i cynku wzmacnia układ odpornościowy, przeciwdziała powstawaniu infekcji i wspomaga tarczycę.

Do zalet kuskusu możemy również zaliczyć fakt, iż pomimo wysokiej zawartości błonnika, który wpływa korzystnie na regulację wypróżnień, perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom i otyłości to jest on kaszą lekkostrawną, której spożycie nie będzie obciążać przewodu pokarmowego i będzie odpowiednia dla osób z problemami żołądkowymi, a także nadaje się do wprowadzenia jako pierwsza kasza dla dzieci ze względu właśnie na lekkostrawność, neutralny smak oraz konsystencję.

Jednak jej stosowania nie rekomenduje się osobom cierpiącym na cukrzycę, gdyż kasza kuskus posiada indeks glikemiczny równy 65, a jej spożycie prowadzi do gwałtownego wzrostu cukru we krwi i wahań glikemii. Ponadto kuskus w swoim składzie zawiera gluten, dlatego unikać powinny go osoby z celiakią, bądź nadwrażliwością na ten składnik.

Kasza blugur

Kasza bulgur otrzymywana jest z ziaren pszenicy durum, która jest gotowana, a następnie suszona. Występuje ona w trzech odmianach: gruboziarnistej, średnioziarnistej i drobnoziarnistej. Gruboziarnista kasza bulgur nie jest polecana dla osób z refluksem żołądkowo-przełykowym, wrzodami żołądka i dwunastnicy oraz nadkwaśnym nieżytem żołądka.

W 100 g produktu kasza bulgur ma 342 kalorie. Cechuje się sporą zawartością błonnika – 100 g kaszy pokrywa prawie 50% naszego dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Zawartość błonnika wpływa korzystnie na regulację perystaltyki jelit, obniża poziom cholesterolu, zapobiega zaparciom, obniża stężenie cukru we krwi, usprawnia usuwanie toksyn z organizmu, zapobiega otyłości, nowotworom i zapewnia sytość na długo.

Kasza ta polecana jest również dla diabetyków oraz osób z insulinoopornością, gdyż indeks glikemiczny kaszy bulgur jest równy 45, przez co nie prowadzi do wahań cukru we krwi po jej spożyciu.

W kaszy tej znajdziemy składniki mineralne, jak: fosfor, magnez, mangan, sód, cynk, żelazo, wapń i potas, a także witaminy z grupy B, A, K i E. Dzięki bogactwu minerałów korzystnie wpływa na: serce, obniżenie ciśnienia krwi, poprawę krążenia, zapobiega tworzeniu się zatorów, zapobiega zawałom i obniża napięcie mięśni. Natomiast dzięki bogactwu witamin rekomenduje się go kobietom w ciąży ze względu na zawartość witaminy B9, czyli kwasu foliowego, kobietom starającym się o potomstwo i karmiącym piersią.

Ponadto witaminy z grupy B w kooperacji z minerałami wpływają korzystnie na: układ nerwowy, koncentrację, stan włosów i skóry, naszą psychikę, dobry nastrój, spokojny sen i łagodzą bóle głowy i zawroty. W swoim składzie kasza ta zawiera gluten dlatego nie poleca się jej osobom cierpiącym na celiakię bądź alergię na ten składnik diety. Ponadto może zawierać ona w swoim składzie alergeny z: mleka, soi, sezamu, orzeszków ziemnych oraz innych orzechów.

Kasza pęczak

Kasza ta stanowi rodzaj kaszy jęczmiennej i pozyskiwana jest z ziaren jęczmienia, jest to całe ziarno pozbawione łuski. W 100 g produktu wartość energetyczna wynosi 354 kalorie. Kaszę tą cechuje wysoka zawartość błonnika i białka.

Poleca się ją osobom, które potrzebują wspomóc metabolizm, będącym na dietach odchudzających oraz mającym problemy z wypróżnieniami. Dodatkowo dzięki obecności błonnika i przyspieszonemu pasażowi jelitowemu szybciej usuwa toksyny z organizmu oraz zapobiega nowotworom i hemoroidom. Ponadto kasza pęczak obniża poziom cholesterolu w organizmie i korzystnie wpływa na mikroflorę przewodu pokarmowego. Kasza pęczak jest rekomendowana dla diabetyków oraz osób z insulinoopornością ze względu na niski indeks glikemiczny, który wynosi 25. Dzięki temu nie dochodzi do wahań glikemii.

W pęczaku znajdziemy także duże pokłady witamin z grupy B, które korzystnie wpływają na układ nerwowy, reakcje immunologiczne oraz procesy metaboliczne organizmu. Witamina B3 obecna w kaszy pęczak korzystnie wpływa na proces tworzenia się czerwonych krwinek i usuwanie toksyn pochodzących z leków. Dodatkowo kompleks witamin z grupy B oraz żelaza korzystnie wpływa na stan włosów, ich porost oraz zapobiega ich wypadaniu. Kasza ta zawiera w swoim składzie również dużą zawartość witamin: A, C, K i E. Szczególne znaczenie odgrywa tu witamina K, która korzystnie wpływa na układ krwionośny, zapobiega tworzeniu zakrzepów i żylaków oraz wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe.

Kasza pęczak korzystnie oddziałuje na pracę trzustki i śledziony. Znajdziemy tu również takie składniki mineralne jak: miedź, selen, cynk, wapń, żelazo, mangan i magnez. Dzięki zawartości miedzi spożywanie kaszy pęczak może łagodzić objawy reumatoidalnego zapalenia stawów. Miedź, żelazo w kooperacji z witaminą C wzmacnia odporność oraz korzystnie wpływa na pracę nerek. A obecność selenu wpływa na utrzymanie elastyczności skóry, pracę trzustki oraz zapobiega niektórym nowotworom. Natomiast obecność miedzi odgrywa korzystny wpływ w tworzeniu hemoglobiny i krwinek czerwonych.

Kasza jęczmienna perłowa

Kasza ta tak jak i pęczak pochodzi z ziaren jęczmienia, jednak jest to pozbawione łuski ziarno, które jest poddane łamaniu i polerowaniu. Kaszę jęczmienną perłową również możemy podzielić na trzy rodzaje: gruboziarnistą, średnioziarnistą i drobnoziarnistą. W 100 g kaszy jęczmiennej perłowej wartość energetyczna wynosi 354 kalorie.

Cechuje się podobną zawartością składników mineralnych i witamin tak jej poprzednik. Znajdziemy tu witaminy z grupy B, A, E oraz K, a także: fosfor, wapń, mangan, magnez i potas. Składniki te korzystnie wpływają na: układ nerwowy, koncentrację, pamięć, odporność organizmu, obniżają stres, wspomagają proces leczenia niedokrwistości, zapobiegają miażdżycy, żylakom i zakrzepom, wspomagają kondycję skóry, włosów i paznokci, zapobiegają nowotworom i wzmacniają układ kostny.

Kasza jęczmienna perłowa również jest bogata w błonnik, który reguluje wypróżnienia, zapobiega zaparciom, wpływa korzystnie na perystaltykę jelit, kontrolę masy ciała, usuwanie toksyn z organizmu, obniża poziom cholesterolu oraz zapobiega wahaniom glikemii.

Kasza jęczmienna perłowa natomiast w przeciwieństwie do pęczaku cechuje się wyższym indeksem glikemicznym po przygotowaniu równym 70.

Podsumowanie

Tak jak widzimy wszystkie rodzaje kasz kryją w sobie ogrom cennych właściwości. Nie sposób wybrać jednej, dlatego warto zadbać o różnorodność w diecie i włączać do niej różne rodzaje kasz ze względu na szereg dobroczynnego wpływu na organizm. Zawsze pamiętajmy, że zrównoważona, zdrowa i różnorodna dieta jest kluczem do naszego zdrowia.

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved