Jak dbać o regularność posiłków? 7 sprawdzonych rad
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Jak dbać o regularność posiłków – 7 sprawdzonych rad, które pozwolą Ci pamiętać o jedzeniu

Życie w biegu

Życie w biegu, obowiązki, praca, rodzina, spotkania z bliskimi, w takim trybie bardzo łatwo się zatracić i zapomnieć o najbardziej podstawowych potrzebach jak sen i jedzenie.

Teoretycznie wszyscy wiemy, że posiłki powinno się spożywać regularnie, ale w praktyce ciężko jest wprowadzić ten nawyk w życie. A przecież regularne spożywanie posiłków niesie za sobą wiele korzyści.

Jedzenie o stałych porach zapewnia dostarczenie odpowiedniej ilości składników odżywczych, które się wzajemnie uzupełniają. Pozwala regulować ośrodek sytości, dzięki czemu zapobiegasz nagłym napadom głodu, które mogłyby przyczyniać się do spożywania nadmiernej ilości żywności.

Dodatkowo regularne posiłki zapobiegają dużym wahaniom poziomu cukru we krwi, co jest niezwykle istotne w przypadku cukrzycy i zaburzeń gospodarki węglowodanowej.

Spożywanie żywności systematycznie pozwala również na zakończeniu z nawykiem podjadania, który bardzo często przyczynia się do nadmiernego spożywania jedzenia.

Jeśli jednak w swojej zabieganej codzienności masz problem, by spożywać swoje posiłki regularnie mam dla Ciebie 7 prostych rad, które pozwolą Ci pamiętać o każdym posiłku!

1. Planuj posiłki!

Planowanie posiłków to prosta metoda, która po wprowadzeniu do codziennego życia, przynosi nam liczne korzyści.

Po pierwsze planowanie posiłków ułatwia stworzenie listy zakupów, dzięki której kupisz tylko to, co potrzebujesz.

Dodatkowo układanie jadłospisu na cały tydzień pozwoli ci zmniejszyć ilość wyrzucanej żywności, gdyż w duchu zero waste, możesz tak ustalać posiłki, by nic się nie zmarnowało.

Poza tym planując posiłki na cały tydzień, pozbywasz się nieustannego zastanawiania się: „Co zrobić dziś na obiad?”.

Ale przede wszystkim planowanie posiłków pozwala nam pamiętać o jedzeniu nawet, gdy nasze plany ulegają nagłej zmianie, a na zjedzenie czegoś mamy bardzo mało czasu.

Dzięki wcześniejszemu zaplanowaniu jadłospisu nawet w najtrudniejszy dzień dostarczymy naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych, co doda nam energii do stawiania czoła wszelkim wyzwaniom. Jeśli początkowo nie wiesz jak zabrać się za dobre planowanie posiłków, możesz skorzystać Przyjaznego Jadłospisu. Z czasem nabierzesz umiejętności jak komponować swój jadłospis.

2. Ustaw budzik!

Kiedy boisz się, że zapomnisz o wizycie u dentysty lub wywiadówce w szkole ustawiasz sobie przypomnienie z alarmem w telefonie. Dlaczego, więc nie zastosować tego samego sposobu, gdy nie pamiętasz o regularnych posiłkach?

Przyjrzyj się swojemu rozkładowi dnia i spróbuj wyznaczyć pory posiłków. Na te godziny ustal przypomnienie z alarmem w telefonie, z możliwością drzemki. Początkowo pewnie będzie ciężko przemóc się by pamiętać o jedzeniu, dlatego alarm ułatwi Ci to zadanie. Z czasem Twój organizm przyzwyczai się do spożywania posiłków o konkretnych porach i zauważysz, że odczuwasz głód nawet bez usłyszenia dźwięku budziku.

W tej metodzie istotne jest by zwłaszcza w początkowej fazie pamiętać o spożyciu posiłku, gdy telefon da nam znać, że czas na posiłek. Dzięki temu wyrobimy sobie stały nawyk, który z czasem zacznie być regulowany przez nasz wewnętrzny alarm biologiczny.

3. Aplikacja

W 2021 roku aplikacje mamy właściwie od wszystkiego. Od zamawiania jedzenia, monitorowania jakości snu czy przypomnienie o nawodnieniu. Specjalne aplikacje powstały również by monitorować częstość posiłków.

Jeśli nie przemawia do Ciebie używanie tradycyjnego budzika, możesz skorzystać ze specjalnych aplikacji, których celem jest przypominanie o jedzeniu. Dodatkowym atutem aplikacji jest możliwość śledzenia swoich statystyk i postępów w trzymaniu się pór posiłków. Przeglądają swoje rezultaty możesz łatwiej wykryć ewentualne błędy i wprowadzać modyfikacje w planie dnia.

Dodatkowo część takich aplikacji ma możliwość notowania swoich posiłków, więc jeśli dodatkowo chcesz poprawić jakość swojej diety, z łatwością możesz obserwować swoje wybory żywieniowe i również na tym polu wprowadzać małe modyfikacje.

Takie połączenie będzie szczególnie dobre dla osób zaczynających swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem. Dzięki metodzie małych kroków z łatwością będziemy mogli doskonalić nasz jadłospis.

4. Połącz posiłki z innymi planami

Czy wiesz, że nowy nawyk najłatwiej jest wprowadzić, gdy połączymy go już ze znaną nam czynnością? Dlatego chcąc pamiętać o regularnych posiłkach warto rozpisać sobie plan dnia i spróbować wpleść w niego posiłki.

Jeśli wstajesz zawsze o tej samej porze, ustal, że postarasz się jeść śniadanie do godziny po przebudzeniu, a kolację na dwie, trzy godziny przed snem. Podczas przerwy w pracy zaplanuj spożycie II śniadania lub lunchu. Ustal stałe godziny na spożycie obiadu. Jeśli każdego popołudnia wychodzisz na długi spacer zaplanuj, że po spożyjesz drobną przekąskę. Z czasem ukształtuje się w Tobie nawyk, dzięki któremu nie będziesz wyobrażał sobie wyjść z domu bez śniadania lub nie spożyć czegoś tuż po powrocie z pracy.

Ważne jednak by dopasować te nawyki pod siebie. Jeśli codziennie rano robisz trening na czczo, zaplanuj śniadanie po ćwiczeniach. 

5. Bierz na wynos

Spędzasz dzień poza domem i boisz się, że nie będziesz mieć czasu kupić czegoś do jedzenia? Jest na to rozwiązanie. Wystarczy, że dzień wcześniej przygotujesz sobie kilka posiłków i weźmiesz ze sobą na wynos.

Planując posiłki możesz wybierać takie, które będą szybkie do przygotowania i łatwe do transportu. Świetnie sprawdzą się sałatki, kanapki czy lunch w postaci makaronu, kurczaka i warzyw.

Jeśli jednak nie chcesz dokładać sobie kolejnych godzin spędzonych w kuchni wystarczy, że ugotujesz podwójną porcję obiadu lub kolacji i pozostałą część zapakować do pudełka. 

6. Pamiętaj o przerwach

Zjadasz śniadanie i obiad, ale Twój problem leży w jedzeniu podczas godzin pracy? Jeśli to tylko możliwe zaplanuj sobie stałe godziny przerwy i zorganizuj ten czas tak, by spokojnie spożyć posiłek. Warto omówić ten temat ze swoimi współpracownikami tak, by ze zrozumieniem podeszli do waszego postanowienia.

Zaplanujcie wspólnie czas tak, by każdy w spokoju mógł spożyć swój posiłek.

Pamiętaj też, że w czasie przerwy nie musisz jeść skomplikowanych potraw, więc nie martw się, że w pracy brakuje odpowiednich sprzętów do gotowania. Świetnie sprawdzą się szybkie przekąski w postaci kanapki, jogurtu z owocem czy wcześniej przygotowanej owsianki. Dobrym pomysłem może być również branie z domu gotowego lunchu w pudełku.

7. Umów się z domownikami na wspólne posiłki

W postanowieniach dużo łatwiej nam wytrwać, gdy nie podejmujemy się ich samotnie. Przekonaj swoich bliskich do spożywania razem wspólnych posiłków.

Ustalcie o której godzinie będziecie jeść razem śniadania, obiady i kolacje. Zaangażowanie i wsparcie  domowników pozwoli wytrwać w postanowieniu w chwilach słabości, a wspólne posiłki przełożą się pozytywnie na wasze relacje.

Jeśli lubicie zdrową rywalizację możecie umówić się, że codziennie inna osoba będzie przygotowywać posiłki, a pozostali domownicy będą je oceniać, jak w znanym programie „Ugotowani”.  Dzięki temu nie tylko sprawiedliwie podzielicie się obowiązkiem gotowania, ale dodatkowo spędzicie czas na świetnej zabawie. 

 

Regularne spożywanie posiłków niesie za sobą mnóstwo korzyści, dlatego warto wypracować sobie nawyk systematycznego jedzenia. Trzeba jednak pamiętać, że jak w przypadku każdego nawyku potrzeba czasu i wysiłku, by go ukształtować. Mam jednak nadzieję, że te kilka prostych trików pozwolą Wam wprowadzić regularne pory posiłków w życie.

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved