Kiszonki - dla zdrowych jelit - Wyjadaczki - Portal Diet
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kiszonki – dla zdrowych jelit

Sezon na kiszonki

Kiszonki obecnie mają swoje 5 minut, szczególnie biorąc pod uwagę trwający sezon na świeże warzywa.

Kiszenie jest świetną metodą na zachowanie walorów smakowych lata, ale także zachowania jego cennych składników odżywczych. Jednak należy pamiętać, że pomimo wielu pozytywnych aspektów zdrowotnych, kiszonki nie są zalecane dla wszystkich.

W Polsce bardzo dobrze znamy kiszone ogórki, kapustę czy buraki. Jednak moda na azjatycką i śródziemnomorską kuchnię przynosi również kiszone przysmaki z innych regionów świata.

Najpopularniejsze kiszonki świata

  • kiszona kapusta, kiszone ogórki oraz kiszone buraczki – najpopularniejsze polskie kiszonki

  • kimchi – koreańskie fermentowane warzywa

  • kombucha – japońska fermentowana herbata

  • kiszone śledzie – szwedzki przysmak „surstromming”

  • kiszone oliwki – śródziemnomorski specjał

  • kiszone jabłka – popularna kiszonka na Ukrainie

  • kiszony czosnek – rosyjski przysmak

  • tempeh – indonezyjski dodatek z fermentowanej soi z zarodnikami grzybów

Substancje odżywcze w kiszonkach

Kiszonki ze względu na użyte do ich produkcji surowe warzywa są świetnym źródłem karotenoidów, flawonoidów oraz polifenoli, które pełnią rolę ochronną przez chorobami nowotworowymi i stanami zapalnymi.

Ponadto zawarte w kiszonkach bakterie kwasu mlekowego wykazują pozytywny wpływ na układ immunologiczny. Zwiększają stężenie immunoglobulin i czynników hamujących rozwój nowotworów.

Co ciekawe, w badaniach fermentowane produkty wykazywały większą zdolność do stymulacji układu immunologicznego w stosunku do świeżych produktów spożywczych.

Kiszonka w walce z podwyższonym cholesterolem

Kiszonki wykazują działanie obniżające cholesterol oraz przeciwmiażdżycowe. Zawarte w popularnej koreańskiej potrawie kimchi: kapusta, czerwona papryka czy czosnek zawierają substancje takie jak kapsaicyna oraz allicyna. Poprawiają one profil lipidowy krwi. Allicyna dostępna w czosnku hamuje produkcję cholesterolu w organizmie, natomiast kapsaicyna zawarta w czerwonej papryce konwertuje cholesterol w kwasy żółciowe.

W badaniach wykazano, iż regularne spożywanie kimchi wpływało pozytywnie na profil lipidowy krwi, obniżając cholesterol.

Z działaniem hipolipemicznym kiszonek wiąże się także bardzo istotna funkcja tego typu produktów jakim jest działanie przeciwmiażdżycowe. W czasach kiedy choroby układu krwionośnego stanowią główny czynnik zgonów na świecie, warto zastanowić się jakie produkty mogą pomóc nam chronić się przed zawałem serca czy udarem mózgu.

Ze względu na przeciwmiażdżycowe działanie substancji zawartych w kiszonkach, ich spożycie koreluje ze zwiększeniem światła naczyń krwionośnych oraz ze zmniejszeniem aktywności hormonów odpowiedzialnych za zwiększenie cholesterolu LDL, potocznie nazywanego „złym cholesterolem”.

Regularne spożycie kiszonek jest powiązane ze zmniejszonym stanem zapalnym oraz z zahamowaniem tworzenia się blaszki miażdżycowej.

Jelita pod kontrolą

Spożycie produktów fermentowanych pozytywnie wpływa na mikroflorę przewodu pokarmowego, w szczególności jelita grubego. Substancje odżywcze w kiszonkach pozytywnie oddziałują na skład bakterii w jelicie grubym, zwiększając udział „dobrych” bakterii, wpływając jednocześnie na trawienie oraz odporność organizmu, zmniejszając stężenie toksycznych hormonów oraz regulując pH w okrężnicy.

Zdrowe kiszonki, ale czy dla wszystkich?

  • Kiszonki oprócz cennych składników odżywczych posiadają znaczne ilości soli, przez co nie są one zalecane dla osób z nadciśnieniem tętniczym.
  • Mogą one również podrażniać błonę śluzową żołądka, dlatego powinny na nie uważać osoby z chorobą wrzodową żołądka.

  • Ze względu, że niektóre kiszonki mogą zawierać znaczne ilości potasu mogą one wchodzić w interakcje z lekami przeciwzakrzepowymi.

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved