Dieta bez jajek - czym je zastąpić? - Wyjadaczki - Portal Diet
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Dieta bez jajek – czym je zastąpić?

Dieta bez jajek charakteryzuje się rezygnacją z jajek i wszelkich produktów spożywczych, w skład których wchodzą jajka. Przyczyn stosowania takiej diety jest wiele. Jedną z nich jest alergia pokarmowa na białka jaja kurzego, a inną może być, np. stosowanie diety wegańskiej lub aktualna moda.

W przypadku alergii uczulającymi frakcjami (składnikami) białka jaja wywołującymi niepożądane reakcje pokarmowe są np. owomukoid, owoalbumina, owotransferyna, lizozym. Natomiast żółtka – liwetyna, apowitelina, foswityna  lipoproteiny.

Wartości odżywcze jajek

Jajka to źródło pełnowartościowego białka, które zawiera najbardziej optymalny dla potrzeb organizmu zestaw aminokwasów egzogennych. Czyli takich, których nasz organizm nie jest w stanie syntetyzować. Jaja zawierają również nienasycone kwasy tłuszczowe, lecytynę, witaminy (głównie B2 oraz A, D i E) oraz składniki mineralne (przede wszystkim żelazo, fosfor i siarkę).

W związku z czym, aby uzupełnić ewentualne niedobory należy bezwzględnie spożywać:

  1. mięso (dla osób, które nie stosują diety wegańskiej), które jest bogate w żelazo (np. jagnięcina, cielęcina, wołowina, mięso z królika i drobiowego – w tym raczej mięso z udźca niż z piersi drobiu)
  2. oleje roślinne (np. oliwy z oliwek, lniany, sojowy, rzepakowy, winogronowy), które są dobrym źródłem kwasów tłuszczowych z grupy n-3 i n-6, oraz witaminy E
  3. ryby morskie (np. łosoś i halibut, 1-2 razy w tygodniu), które są bogate nie tylko w kwasy tłuszczowe nienasycone z rodziny n-3 i n-6, ale zawierają także witaminę D
  4. warzywa (głównie zielone liściaste, kapustne) oraz owoce zawierające znaczne ilości żelaza (choć jest w mniejszym stopniu przyswajalne, bo jego biodostępność wynosi 5-10%), np. burak, brokuł, fasola szparagowa, natka pietruszki, morela i brzoskwinia. Ponieważ przyswajalność żelaza zwiększa się w obecności produktów bogatych w witaminę C, do potraw można więc dodawać sok z cytryny, sok z wyciśniętych pomarańczy czy też uwzględnić w diecie np. surówki z kapusty kwaszonej
  5. nasiona roślin strączkowych (groch, fasola, bób, soja, soczewica, cieciorka)
  6. tofu, soję
  7. orzechy
  8. pełnoziarniste produkty zbożowe

Czym zastąpić jajka?

Przestrzeganie diety bez jajek polega przede wszystkim na czytaniu etykiet i edukacji w kierunku zamienników. Bowiem wiele produktów spożywczych, takich jak makarony, ciasta, pieczywo cukiernicze, jak również precle, krakersy, herbatniki, biszkopty, majonez, lody, budyń, wędliny, pasztet, panierka, placki, racuchy, sosy czy pierogi może zawierać dodatek jaj świeżych lub w postaci suszu jajecznego.

Równie ważne jest sposób przygotowywania posiłków, gdzie eliminujemy jajka. Należy pamiętać, aby zamieniać jajko w zależności od procesu (zamienniki na 1 jajko), np.:

  1. Spulchnianie:
    1. łyżka mąki ziemniaczanej wymieszana z 3 łyżkami wody,
    2. łyżeczka suszonych drożdży rozpuszczona w 4 łyżkach wody.
  2.  Zagęszczanie:
    1. łyżeczka zmielonego lnu
    2. 2 łyżeczki gumy guar,
    3. 50 g tofu.
  3. Rozrzedzanie:
    1. 6 łyżek soku jabłkowego,
    2. 4 łyżki przecieru z brzoskwiń.
  4. Wiązanie składników:
    1. 1 łyżka mąki ziemniaczanej z 3 łyżkami wody.
  5. Uelastycznianie:
    1. łyżeczka lnu w 1/4 szklance wody.

Dieta bez jajek

Warto pamiętać, że sama eliminacja jajek nie jest trudna. Problem może pojawić się wtedy, kiedy nie będziemy dostarczać naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. 

Przygotowałyśmy dla Ciebie dietę eliminacyjną BEZ JAJEK w kilku kalorycznościach. Możesz sama zadecydować, która będzie najlepsza dla Ciebie!

Diet już wkrótce pojawi się w sprzedaży w naszym sklepie!

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved