Dieta keto - co musisz wiedzieć? Dieta Ketogeniczna - Wyjadaczki.pl
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Dieta keto – co musisz wiedzieć?

W największym skrócie dieta keto polega na maksymalnym możliwym ograniczeniu spożycia węglowodanów.

Rozwijając tę myśl warto powiedzieć o tym, że dieta keto poprzez wprowadzane zmiany w odżywianiu wpływa na procesy metaboliczne w organizmie człowieka. W tej diecie wymieniamy węglowodany na tłuszcze, co może budzić wątpliwości.

Opierając się choćby o piramidę żywienia zaprojektowaną przez Instytut Żywności i Żywienia, gdzie tłuszcze znajdują się na samym szczycie piramidy, czyli powinny być spożywane stosunkowo w jak najmniejszych ilościach, można poddawać pod wątpliwość taki pomysł konstrukcji jadłospisu.

Dlatego na wstępie pragniemy zaznaczyć, że osobiście, my – Wyjadaczki, traktujemy dietę keto, jak swoistą modę. Niemniej nie podważamy całkowicie jej zasadności. Osobiście znamy osoby, które stosują ją z powodzeniem. Niemniej wg nas, jest to dieta, którą można stosować czasowo i nie zaryzykowałybyśmy polecenia jej jako nowy styl odżywiania na zawsze.

Wracając jednak do samej konstrukcji diety ketogenicznej.

Ketoza? Tłuszcze? Więc jak to działa?

Pewnie zaskoczy to wiele osób, ale nadmierne spożywanie tłuszczy w diecie nie jest równe przyrostowi tkanki tłuszczowej.  Nie jest też wyznacznikiem żywienia powodującego otyłość. Wręcz przeciwnie! Z niektórych badań wynika, że spożywanie dużych ilości tłuszczy przyczynia się do ich redukcji w organizmie. To zjawisko zostało ochrzczone mianem “ketozy”.

A na czym polega ketoza? Jest to zjawisko pozyskiwania energii przez oragnizm z jego własnej tkanki tłuszczowej. I na tym bazował twórca diety keto, nazwanej przez niego „optymalną” – dr Jan Kwaśniewski.

Co dokładnie wnosi dieta ketogeniczna?

Głównym jej  filarem jest zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów na rzecz tłuszczy. Ale nie tylko. Wraz z rozpoczęciem diety ograniczamy posiłki zawierające cukier, a więc także owoce.

Dieta keto bazuje na spożywaniu tłuszczy, czyli mięsa (tłustego), ryb, masła, orzechów,  śmietany, mile widziane są też dobrej jakości oleje. Co ważne, nie powinny być to tłuszcze rafinowane, tylko tłuszcze wysokiej jakości. Czyli tłoczone na zimno, zamknięte w ciemnych szklanych butelkach, najlepiej świeżo tłoczone.

Jakie są przykłady tłuszczy tłoczonych na zimno warte polecenia? Do tej grupy na pewno możemy zaliczyć oliwę z oliwek, olej rzepakowy, olej z awokado czy też olej sezamowy, z dyni, z czarnuszki, itd.

Wykluczenie warzyw i owoców nie jest całkowite; mile widziane jest spożywanie awokado, pomidorów, ogórków,  sałaty, cukinii, szpinaku, jarmużu, papryki, szparagów, brokułów, bakłażana.

Co więcej o tym co wolno a czego nie? Dlaczego warto?

Dieta ketogeniczna nie jest dla wszystkich i każdy kto jej spróbował, wie, że nie jest najprostsza w stosowaniu. Jej stosowanie kosztować może sporo wyrzeczeń i unikania ulubionych potraw. A także wprowadzenia nieco dziwnych połączeń.

Niestety należy zauważyć, że  jest to dieta  dość uboga, jeśli chodzi o dostarczanie witamin i minerałów. Szczególnie przez swoje charakterystyczne ograniczenie warzyw i owoców w jadłospisie. Warto więc zadbać ich o suplementację, w czasie stosowania diety ketogenicznej.

To co jest pewne to to, że najtrudniejsze są pierwsze dni utrzymania tej diety.

Dieta keto nie tylko wpływa pozytywnie na redukcję tkanki tłuszczowej, ale również stanowczo obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz często prowadzi do ustąpienia cięższych schorzeń takich jak np. Cukrzyca typu 2, insulinooporność czy też migreny.

Kiedy również warto stosować dietę ketonową?

Wielokrotne badania i obserwacje użytkowników diety keto doprowadziły do ciekawych odkryć. Wykazały one, że ten sposób odżywiania przynosi jeszcze inne korzyści zdrowotne.

Dieta ta może:

  • być wykorzystywana w terapii schorzeń neurologicznych,
  • zmniejszać częstotliwość występowania migreny,
  • zmniejszyć ryzyko powstania cukrzycy,
  • doprowadzić do zmniejszenia masy ciała,
  • zredukować uczucie głodu,
  • wycofać objawy cukrzycy typu 2 i insulinooporności, a tym samym innych chorób z nią związanych np. zespół policystycznych jajników (PCOS),
  • zwiększyć ogólną wydolność organizmu,
  • mieć pozytywny wpływ na zahamowanie procesów nowotworowych.

A Ty co sądzisz o diecie keto?

Mimo różnych opinii dieta ketogeniczna może bardzo pozytywnie wpłynąć na nasz organizm, jego kondycję, dzięki temu na nasze samopoczucie i całą przyszłość.

Ważne jest jednak, żeby przy rozpoczęciu stosowania tej diety skonsultować to ze specjalistą żywieniowym, który pomoże w dokładnym i szczegółowym wyznaczeniu drogi postępowania w tej diecie – rozłoży dobrze dobrany jadłospis ze wszystkim czego potrzebować będzie jego pacjent. Niezmiernie ważne jest także uwzględnić swój osobisty stan zdrowia. Nie wszyscy bowiem mogą stosować nietypowe diety. Przed przystąpieniem warto byłoby skonsultować się z lekarzem oraz zrobić badania krwi, by ustalić, czy nie ma się jakiś bardzo konkretnych – medycznych przeciwskazań.

Już wkrótce dieta keto będzie dostępna w naszym sklepie! Bądź gotowa Wyjadaczko!

Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved