Majówka - 10 zasad grillowania. Wszystko czego nie wiesz o grillu!! Blog
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Majówka – 10 zasad grillowania. Wszystko czego nie wiesz o grillu!!

Majówkowe święto grilla

Kiedy pogoda za oknem zachęca do aktywności na świeżym powietrzu, a w dodatku przychodzi ten wspaniały WEEKEND MAJOWY, żal odmówić sobie przyjemności, jaką jest wspólne grillowanie z przyjaciółmi czy rodziną.

Ciekawostka! SKĄD WZIĄŁ SIĘ GRILL? Współczesny grill – z rusztem i półkolistymi kopułami zawdzięczamy niejakiemu George’owi Stephenowi – amerykańskiemu spawaczowi, który niezadowolony dostępnymi na rynku urządzeniami postanowił skonstruować własny grill. Więc jeśli Ty, podobnie jak George Stephen nie wyobrażasz sobie lata bez grillowania, koniecznie przeczytaj artykuł do końca, gdzie dowiesz się jak zrobić to smacznie, ale i z troską o Twoje zdrowie!

Jaki sprzęt wybrać? Grill Elektryczny, Tradycyjny, czy Gazowy?

Jeśli stoisz przed wyborem urządzenia do przygotowania potraw grillowanych, a jesteś miłośnikiem częstego grillowania i masz na względzie nie tylko smak potraw, ale również swoje zdrowie, to poleciłabym Ci zakup GRILLA ELEKTRYCZNEGO. Dlaczego? Jest łatwy w obsłudze, utrzymaniu czystości, można go używać w pomieszczeniu oraz nie ma ryzyka skapywania tłuszczu na rozżarzone węgle, czy otwarty ogień.

Jest to istotnie, ponieważ będzie się to przyczyniać do powstawania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są bardzo niebezpiecznymi substancjami dla zdrowia człowieka – wykazują silne działanie kancerogenne, a w szczególności jeden z nich – beznoapiren (BaP). 

Badacze dowiedli, że ilość BaP zwiększała się w mocno wypieczonym mięsie, a największą zawartością charakteryzowała się zwęglona skóra kurczaka.Co więcej, wykazano, że zastosowanie tacek chroniących przed bezpośrednim skapywaniem tłuszczu lub grillowanie na urządzeniach elektrycznych pozwoliło na uniknięcie tworzenia się dużych ilości benzoapirenu w mięsie kurcząt nawet przy dużym stopniu wypieczenia. Dlatego pamiętaj – zanim rozpoczniesz sezon grillowy, dokładnie oczyść wszystkie elementy, z którymi stykać się będzie żywność – nie chcemy przecież starego, utlenionego tłuszczu. 

Jeśli decydujesz się na grillowanie tradycyjne z użyciem ognia, zadbaj o wcześniejsze jego rozniecenie, tak aby podczas grillowania znajdował się już tylko żar. Nie pozwalaj na kapanie tłuszczu czy marynaty bezpośrednio na ogień, czy żar, w tym celu pomocne będą tacki. 

Czy tacki aluminiowe to dobry pomysł?

W kontekście uprzednio wspomnianych tacek powinna nasunąć się nam myśl o bezpieczeństwie ich stosowania. Badanie z 2019 pokazało, że zawartość aluminium w produktach pieczonych w folii aluminiowej była znacznie wyższa, niż w produktach przed obróbką. Co ciekawe, skóra w drobiu, jako naturalna bariera, zmniejszała przenikanie glinu do mięsa. Istotna była również temperatura pieczenia, poniżej 160°C obserwowano mniejsze przenikanie tego pierwiastka niż powyżej 220°C. 

Kolejnym istotnym aspektem, jaki poruszono, był dodatek marynaty, który znacznie podnosił poziom aluminium w gotowym produkcie ze względu na niskie pH oraz dodatek soli. Co warto podkreślić, w żadnym z badanych produktów nie wykazano poziomu aluminium ponad normę. Niemniej jednak, ze względu na szkodliwe działanie aluminium, powinniśmy dążyć do jak największej redukcji jego konsumpcji. 

Jako alternatywa dla jednorazowych tacek aluminiowych, z pomocą przychodzą tacki żeliwne lub ze stali szlachetnej, które nie tylko będą bezpieczniejsze dla Twojego zdrowia, ale również zmniejszą ilość produkowanych odpadów podczas letnich biesiad.

Jak to jest z tą marynatą?

Wspomniałam, że dodatek soli oraz marynaty o kwaśnym pH (z octem, sokiem z cytryny, sosem pomidorowym) znacznie zwiększa poziom niechcianego aluminium. Dlatego możemy wykorzystać inne dary natury, jakimi są zioła. Wykazano, że dodatek szałwii, czosnku, rozmarynu czy tymianku bogatych w antyoksydanty zmniejsza powstawanie niekorzystnych dla zdrowia substancji podczas grillowania, co daje nam smak i zdrowie – czyli dwie pieczenie na jednym ogniu. 

Jednakże, kiedy będziecie wybierać gotowe mieszanki przypraw, sprawdźcie skład – dodatek glutaminianu sodu, również nie będzie dobrym wyborem.

Co wrzucić na ruszt?

Mamy omówione aspekty techniczne grillowania, dlatego czas przejść do tematu wyczekiwanego przez wielu, czyli jakie produkty najlepiej grillować. Mamy tutaj szerokie pole do popisu, zaczynając od wszelkiego rodzaju mięs, ryb, warzyw, serów czy owoców morza. Okazuje się, że mięsa grillowane o dużej zawartości tłuszczu charakteryzują się większą zawartością wcześniej już wspomnianych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, dlatego najlepiej sprawdzi się chudy drób czy wołowina. Niechętnie będziemy myśleć o karkówce czy żeberkach. Powinniśmy unikać nie tylko tłustych mięs, ale również wędzonych czy peklowanych (np. boczku czy kiełbasy), gdyż poddawanie ich obróbce termicznej prowadzi do powstania szkodliwych nitrozamin. 

Jednak najlepszym wyborem będą wszelkiej maści warzywa: kukurydza, szparagi, cukinia, szaszłyki z papryką i czerwoną cebulą – możliwości jest całe mnóstwo, zadowoleni będą nie tylko roślinożercy. 

A może spróbować czegoś innego?

Obecnie rynek oferuje wiele różnych alternatyw mięsnych, takich jak kiełbaski sojowe, burgery z bobu czy chociażby tofu, które mogą być świetną alternatywą dla klasycznej wersji mięsa. Pamiętajcie jednak, aby produkty białkowe nie stanowiły podstawy waszej uczty i zadbajcie o przygotowanie różnych surówek i sałatek, tak aby stworzyć pełnowartościowy posiłek – czyli zadbać o odpowiednią kompozycję talerza (połowa to warzywa i owoce, 1⁄4 to źródła białka, 1⁄4 źródła węglowodanów złożonych). Z takimi proporcjami niestraszne wam będą dolegliwości trawienne i uczucie ciężkości.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wszystkie wątpliwości na temat aspektów zdrowotnych grillowania zostały rozwiane i nie pozostaje nic, jak tylko cieszyć się promieniami słońca podczas wspólnego świętowania.

Pamiętajcie, że tylko dawka czyni truciznę i kiedy nasza dieta na co dzień jest w pełni zbilansowana, a gdy  grillowe wieczory z karkówką są jedynie od święta i z umiarem, to nie ma powodów do wyrzutów sumienia.

10 zasad zdrowszego grillowania
  1. Jeśli możesz, grilluj na urządzeniu elektrycznym.
  2. Rozpocznij grillowanie, dopiero gdy zostanie sam żar i unikaj kapiącego tłuszczu.
  3. Pamiętaj o czyszczeniu – niezależnie od rodzaju sprzętu!
  4. Używaj tacek: stalowych lub żeliwnych, ewentualnie aluminiowych – wtedy unikaj kwaśnych i słonych marynat.
  5. Dodawaj zioła do marynowania (tymianek, rozmaryn, szałwię).
  6. Unikaj gotowych mieszanek przypraw z glutaminianem sodu.
  7. Wybieraj chude mięso – zamień karkówkę na pierś z kurczaka.
  8. Nie grilluj produktów wędzonych ani peklowanych (np. boczku czy kiełbasy)
  9. Pamiętaj o warzywach i owocach – niech będą podstawą Twojego talerza.
  10. Wszystko jest dla ludzi – trzeba tylko pamiętać o umiarze 😉
Udostępnij

Wyjadaczki.pl © 2022 All Rights Reserved